Jste tu poprvé? - Skrýt (musíte být přihlášeni)

Fotomontáž aneb cesta k dokonalým efektům - Teorie

14. 1. 2010 v 0:00 0 Fotomontáž aneb cesta k dokonalým efektům - Teorie

Sledujete občas šílené až někdy nereálné fotografie a říkáte si, jak toto mohlo vzniknout? Je to skutečné nebo jen umění grafiků?

Celý svět moderní reklamy a umění stojí na technice postprodukčních úprav, jako je právě montáž. Ať chceme či ne, „naboostované“ fotografie vypadají mnohdy lépe než původní kousky. Ani nevím jak jsem se k montážím dostal. Možná proto, že jsem dříve upravoval fotografie a stále jim něco chybělo. Něco, co dodává jiskru a podpoří záměr, který se snažíme vyjádřit. A právě proto jsem se po hlavě vrhnul do světa pokročilé grafiky. Rád bych vám ukázal díla, a představil autory, kteří mě za poslední dobu nejvíc zaujali. Společně se ponoříme do tajů moderní montáže a zkusíme přijít na způsob, jak podobná díla vznikají.

Hock

Hock

Nedávno jsem narazil na práci nadějného singapurského grafika jménem Hock, který pracuje pro mě neznámou brazilskou společnost Behance. Z pohledu na tento obrázek z prvu vyvstane otázka, zda-li je to tvořeno v nějaké modelovací 3D aplikaci nebo pouze 2D. Hock je na svých stránkách velmi stručný a ať se dívám jak chci, jakýkoliv popis kolem této práce nemohu najít. Zbýva jediné a to pouze hádat. Osobně si myslím, že to lze udělat ve Photoshopu avšak mé heslo „ne vše je tak složité jak zprvu vypadá“ se pro tuto montáž nedá aplikovat. Pro doplnění, jedná se o reklamu na GPS.

Práce jako tato startuje složitým pořizováním materiálů. Nejen že si musíte situaci, kterou vytváříte dobře namyslet a v hlavě namodelovat, ale co je důležitější, pořídit opravdu kvalitní fotografie. Podstatnou částí samotné produkce je rozhodnout se, zda použít při focení světla méně či více. Osobně doporučuji světla tak akorád a nejlépe ze všech stran. Proč? Pokud jste grafici s určitými zkušenostmi a schopnostmi, není problém si připadně světlo uměle dotvořit tak, aby vypadalo reálně. Jakmile máte nafocené kvalitní podklady, v Hockově případě desítky, možná snad stovky fotografií různých částí této víceúrovňové křižovatky, můžete v klidu usednout na několik desítek hodin, za svůj pracovní stůl.

Někteří začínající grafici dělají chyby v postupu práce. Samosebou existuje spousta různých řešení, ale zkusím vám rozmotat tuto práci mýma vlastníma očima. Přichystání materiálů je základní fáze postupu. Fotky musíte správně ořezat, protože časem zjistíte, že z nich potřebujete jen něco. V ideálním případě si udělejte skicu jak budou silnice zamotané nebo se vám to v hlavě samotným zamotá více než chcete. Myslet na jakékoliv úpravy barev, odstínů a světla je zatím vcelku zbytečné.

Po několika hodinách práce máte silnice zhruba naskládané a „pozohýbané“. Silnou stránkou této práce jsou detaily a kdo na ně nemyslí, nedopadne dobře. Jakékoliv značky, dráty, železné tyče jsou jenom plusem. Můj kamarád, člověk co je zkušenější než já mi řekl, když jsem začínal, že všechno do sebe musí zapadat a hlavně vše musí fungovat. Postupem času zjistíte, že je to krutá pravda. Jakmile je celá dálnice na svém místě a vaše práce vypadá funkčně a dobře, je na čase pohrát si se světlem. V této fázi máte na monitoru pravděpodobně zamotanou dálnici, která zdaleka nevypadá jak jste si představovali a je potřeba, jako u všech manipulací, určit si zdroj světla. Dle tohoto zdroje se dokreslí stíny a obrázek patřičně nasvítí. Poté, co foto vypadá o 300% lépe než před tímto krokem se vrhnete na barvení a dolaďování „světelného zlatého řezu“ fotografie.

Nakonec nezbývá nic více než pohrát si se zaostřením a můžete předávat klientovi. Montáž jako taková může trvat snad 30 hodin, ale výsledek stojí za to. Když na to kouknu znovu, není to tak složité.

portfolium Hocka

Chyby

Chyby, kterých lze dosáhnout v montážích jsou někdy až ostudné. Když navštívíte český portál „umění“ humanart.cz najde se tam pár jedinců, díky kterým by se dala napsat učebnice chyb. Mám humanart rád, ale zdá se mi, že se tam vytvořila určitá komunita lidí, která mezi sebe nepouští nikoho jiného. Občas vídám díla, díla která by vytvořilo 5ti leté dítě a zde na humanartu dostává desítky bodů, oproti skvělým složitějším pracem, které nevyniknou. Nicméně, vraťmě se k chybám „montážních grafiků“. Největší chybou je vybírat fotografie které nekorespondují s úhlem, ve kterém pracujete. To znamená, že máte například muže opřeného o zeď a chcete tuto zeď vyměnit za něco jiného (dům, automobil) o který se bude opírat. Nikdy nevybírejte něco v jiném úhlu než je původní podklad. Druhou chybou jsou dostatečně nepřipravené materiály (přiliš ostré hrany předmětů, nesouvislé velikosti předmětů). V některém z následujících videotutoriálů, které budu také připravovat, vám detailně ukáži jak na to. Největší chybou je práce se světlem. Když máte špatně upravené hrany objektů nevadí to tolik jako nesprávně nasměrované světlo. VŽDY si určete světelné zdroje a potom podle toho pracujete. Zvýší to několikanásobně kvalitu, kterou se snažíte dosáhnout.Dávejte pozor na detaily, které vám mohou zůstat po ořezávání a deformace textur. Při každé změně jejich tvarů se deformují!

Nyní vám představím dvě svá díla, která jsou odlišná právě ve světle. Ukážeme si na nich světelné zdroje.

Crash The World

crash the world

Jak vidíte zprvu dobrá práce. Jasný světelný bod vpravo za městem. Světelný bod se ná nazvat slunce či lampa, a tak dále. Světlo krásně prosvítá mezi zničenými domy přes hladinu moře až k soše Svobody. Do té doby je vše správně. Nicméně problém je u oblaků kouře nad městem, některé segmenty jsou nasvícené z druhé strany. Byla to moje úplně první práce a zjistil jsem to až při postprodukci, respektive po ní. A proto, že postprodukce je docela alchymie, nechal jsem to být. Každopádně jak vidíte s lepším nasvícením by to bylo opět o krok napřed.

Angel

angel

Toto druhé dílo jen na tom se světlem mnohem lépe. Vidíme jasný světelný bod a pokud se podíváte kamkoliv na obrázek, vše se řídí podle tohoto bodu. Socha anděla je nasvícená zezadu, proto hází odlesky. Prostřední podstavec stíní a jde krásně poznat prosvětlení mezi sloupy. Práce pak vypadá kompaktněji.Při exportu a následném publikování na internetu nejdříve „přepalte“ barvy. Prohlížeče díky jejich kompresi „požírají“ barvu.

Špatných fotomontáží ve světe moc nenajdeme. Respektive ne těch publikovaných. V České republice jich vidím hned několik, ale nerad bych poškodil jména autorů, protože vím, že se snaží. Proto přejdeme k druhému dnešnímu autorovi, který mě zaujal.

Erik Johansson

erik johansson

Je jím švédsky grafik Erik Johansson a jeho práce jsou snad naprosto všechny skvělé. Jeho díla jsou hlavně osobitá a zajímavá. Nesnaží se dělat šílené montáže ale chce mít fotku co nejpřirozenější. Vybral jsem jedno dílo na které se závěrem koukneme. Je to velmi jednoduchá ale naprosto unikátní práce. Avšak spoustu věcí se na ni dá zkazit. Od špatného světla až po deformaci textur. Vzniká tak, že nafotíte muže klečícího na zemi – vidět lze pouze torzo s žehličkou. Druhé foto jsou položené šaty přesně podle vzoru. A posledním záběrem muž sedící na žehlícím prknu, kvůli záběru chodidel. Práce všeho všudy na jednu jedinou hodinu. Ale jak všichni asi víme, tak jde o nápad. A ten je právě tažnou silou všech fotomontáží.

portfolium Erika Johanssona

Pokud právě sedíte a máte chuť nějakou fotomontáž zkusit, dbejte na doporučení, které jsem se vám snažil poskytnout. Jsou důležité a jakákoliv chyba se tvrdě trestá na výsledku. Vaše hodnoty při fotomontáži by měli vypadat následovně: Světlo, kompozice, materiály. V pořadí ve kterém jsou napsané. Přeji hodně úspěchu při montování.

Petr Široký Profil na fóru / Osobní stránky / Twitter Webdesignér povoláním, kritik přesvědčením, šašek duší, to vše zde najdete. Tutoriarts jsou poslední 3 roky můj největší osobní projekt. Kromě toho se zkouším věnovat jiným menším webovým projektům, živím se jako nezávislý webový designér a snažím se více hledět do budoucnosti, aby tyto stránky vzkvétaly.

Zdrojový soubor : Není k dispozici

Komentáře k článku

Nejste přihlášeni - před odesláním příspěvku vyplňte protispamovou kontrolu níže - váš komentář bude viditelný až po schválení správcem. Pro okamžité schválení se přihlašte, nebo registrujte. Registrace nezabere déle než minutu.

  • :-D
  • 8-|
  • :-/
  • 8-)
  • :-(
  • :-O
  • =(
  • =D
  • :-)
  • <3
  • ;-)

* Povinné položky

Nahoru

Autoři: Jakub Houdek, Jakub Šimůnek, Petr Široký a příležitostní sebevrazi