Než začneme, rád bych vás uvedl do způsobu, jakým budu prezentovat seriál - začíná vycházet v době kdy je nový web ještě mladý a tak jste neměli čas si zvyknout na nový formát článků. Jeho hlavní změnou je to, že články budou většinou děleny na jednotlivé úseky, které budou přehledně rozděleny nadpisy. To znamená že pokud se na určitou část necítíte, nebo je to něco, co už znáte, můžete jednoduše přeskočit na další bez toho, abyste v textu hledali souvislosti. Vše by na sebe mělo logicky navazovat, takže nejde o oddělené části, které mohou existovat samostatně. Kromě toho a nového vzhledu obsahu nijak zvlášť styl psaní nebudeme měnit, účelem zůstává Naučit, příjemně, pohodlně a rychle.

Proč vůbec začínat s Photoshopem? Ujistěte se, zda je pro vás program to pravé.
Adobe Photoshop je v hrubém popisu bitmapový program na úpravy fotografií. Tak kdysi začínal - ovšem jak roky šly, jeho popularita raketově stoupala a podle toho přibývaly další možnosti programu. Liší se Photoshop v dnešní podobě hodně od svých prvních verzí? Novými funkcemi, jistě, ale svým principem zas tolik ne. Je to stále program na úpravu fotografií a bitmapové grafiky, ale díky své popularitě a oblíbenosti se také proměnil na takový "program pro všechno". Díky tomu lze v Photoshopu pracovat prakticky s čímkoliv, pokud jsme ve 2D, a i 3D možnosti Photoshopu se byť v omezené formě dají skvěle využívat - není pochyb o tom, že program zůstane 2D a že nikdy nebude konkurencí skutečným 3D softwarům, ale to jen ukazuje jeho bobtnání. Ovšem ne všechno zde jde, a pokud ano, může jít o nepříjemnou práci. Výrobce Adobe má řadu dalších programů pro jiná odvětví, například Ilustrátor na vektorovou grafiku, Fireworks pro webový design a Indesign na tiskoviny. Tyhle programy mají pokročilejší nástroje (což většinou znamená pohodlnější práci, protože program je na to určený a má tedy nástroje pro konkrétní případy, zatímco v Photoshopu můžete takové nástroje jen obtížněji simulovat) a je možné, že byste měli přehodnotit, zda je pro vás Photoshop to pravé. Mnoho věcí vám však zastane Photoshop sám a i když neumí pokročilejší techniky, které jsou výsadou specifičtějších programů, zvládne daleko víc než jen základy.
K photoshopu se můžete dostat z různých důvodů - můžete být fotograf, co chce upravovat fotky. Nebo kreslíř, který chce vylepšovat své kresby, retušovat je a mít něco trvanlivějšího, než papír. Třeba jste designér, který chce vytvářet kvalitní designy, ať webové nebo aplikací. Či snad prostý umělec, který si chce hrát s různými manipulačními nástroji a tvořit co se mu zlíbí? Možností je opravdu hodně a není nutné vás zatěžovat dalšími. Jste tu, protože máte o něco zájem, a protože budeme procházet skoro celým programem, je tu slušná šance, že se na vás dostane. Bohužel nemám možnost přímo srovnávat s jinými programy, které jsem vyjmenoval výše, ale mohu se spolehnout na tvrzení jiných kolegů, takže vím, že v mnoha případech se hodí víc než Photoshop. S tím jak je Photoshop populární však smetá ony programy víceméně v prach, a to i na poli tutoriálů - je nepřeberné množství článků, které vám ukazují, co jde s Photoshopem dělat a že jeho možnosti jsou rozsáhlé. To ale není nijak dobrý důvod proč program propagovat - Photoshop vyhrává hlavně ve velice příjemném uživatelském prostředí a ovládání. Prostředí ostatních programů vypadají podobně, ale nenechte se mýlit, co vypadá podobně může fungovat úplně jinak. Sám Photoshop dlouhodobě používám na tvorbu webových designů - sice některé věci nedělám tak rychle jako bych mohl ve Fireworks, ale vynahrazuji si to jinými věcmi. A také nevyužiju vše, co Fireworks nabízí. Ideální je programy kombinovat - pokud máte možnost, můžete (alespoň v digitální grafice, u tiskovin Photoshop opravdu má zastávat pouze druhotnou funkci) Photoshop použít jako základ a na menší věci nebo dodělávky využívat další programy dle potřeby.

Jak bude seriál psán a co musím umět, abych všemu rozuměl?
S programem by neměli manipulovat úplní počítačoví začátečníci. Je vhodné mít určité znalosti co se týče ovládání vašeho operačního systému, a čím zkušenějším uživatelem jste, tím lépe. Ne proto, že by snad práce s programem byla nepříjemná a odpuzující pro laika, ale nebudete dělat nejjednodušší úkony. Nechci dělat z nikoho hlupáka - jen vás varuji, že potom pravděpodobně budete mít těžké chvilky. Řekněme to takto - pokud vám na počítač nové programy zpravidla instaluje někdo jiný, je vhodný čas na menší doučování. Není možné detailně popisovat každý úkon i pro počítačového laika, protože obsah článků by výrazně nabobtnal o pro jiné uživatele nezajímavý nános. Samotný detailní popis toho, co budeme dělat v programu je dost náročný (budete nabádáni k používání zkratek, pokud nejste zvyklí je používat, měli byste si zvyknout alespoň u Photoshopu), a je téměř nepředstavitelné zkoušet kombinovat výuku v odborném programu s lekcemi pro počítačové začátečníky.
Ovládání programu je jednoduché a pokud nechcete používat klávesové zkratky, mimo psaní si vystačíte pouze s myší a dvěma tlačítky. Levé tlačítko používáte k výběru, pokud používáte nějaký nástroj, kterým se kreslí, nebo kterým se vytváří nějaké souvislé objekty, obvykle musíte tlačítko držet, jinak okamžitě práci s nástrojem zrušíte. Pravé tlačítko ve většině případů vyvolává pomocné menu s řadou užitečných funkcí. U každého nástroje, který budu představovat, se pokusím shrnout vše co budete potřebovat k jeho zvládnutí.
Seriál samotný pouze vzácně ukazuje jak tvořit konkrétní věci. Primární důraz je kladen na jasné vysvětlení jednotlivých nástrojů a možností, které máte, a jejich praktickou demonstraci, abyste vše správně pochopili, ale nevěnujeme se vytvářením konkrétních věcí, které nemají spojitost s výukou v programu. Photoshop není běžný nástroj na tiskoviny typu letáků, vizitek nebo jiných věcí (i když je v něm klidně tvořit můžete), takže je seriál psán více z pohledu digitálního než tiskového. (Spíše výrazně.) Styl výkladu seriálu se snaží být něco mezi příliš stručnými a rychlými popisy, a zbytečně komplikovanými a roztahanými komentáři - tedy lidsky psaný text, který nenudí a vše dostatečně popisuje. Výuka by měla být co nejpřístupnější, s dostatkem osobitosti, tedy nic škrobeného a nudného jako laboratorní postup, ale zároveň byste měli být schopni článek vůbec dočíst. Závěr: Jde o seriál pro začátečníky. Není popisováno vše, zvlášť pokročilejší možnosti, které pravděpodobně delší dobu nevyužijete, protože se těžko s programem všeobecně naučíte za týden. A navíc já také neznám vše, byť to nerad přiznávám.
Tím jsem vyčerpal vše, co jsem vám chtěl říct na úvod - pokud jste si jisti, že se hodláte učit se správným programem, vítám vás v třídě. Zbytek tohoto článku budou tvořit informace o programu a podrobnější popis seriálu, takže byste jej určitě měli dočíst, i když se netýká přímo popisu funkcí programu, s tím začneme až v dalších dílech.

Bitmapová grafika, základní kámen naší tvorby
Photoshop je bitmapový editor - kromě bitmap existují ještě vektory, a příkladem vektorového programu je třeba Adobe Ilustrátor. Bitmapa a vektor jsou 2 základní způsoby vykreslování obrázků. Je vhodné abyste věděli jaký je mezi nimi rozdíl, protože pak podle toho budete schopni určovat, který program je na co vhodnější.
Obsáhlý popis na wikipedii je určen pro ty, kteří chtějí mít naprosto jasno. Ostatním postačí vědět to, že bitmapa je tvořena body, kterým se říká pixely - i jako úplní začátečníci jste při práci na počítači určitě o slovu pixel slyšeli. Jedná se o body, podle kterých vaše monitory vykreslují obsah - můžete si to představit jako tisíce bodů vedle sebe, a každý může mít jinou informaci a jinou barvu. Obrázek se nám tedy skládá z mnoha jednotlivých bodů o různých barevných hodnotách. Vektor oproti tomu netvoří body, ale křivky - může to být třeba kružnice nebo obdélník, ale vektor může mít jakýkoliv tvar. Základní rozdíl je tedy vykreslování - bitmapy se používají na bohaté obrázky, jako například fotografie, a vektory se používají na jednodušší grafiku, například loga a plakáty, protože neztrácejí kvalitu - protože jde o křivku a ne hromadu bodů, je jedno jak velká ta křivka je - je nekonečná. Bitmapu jako fotografii nemůžete třeba 2x zvětšit bez toho, že byste ztratili kvalitu, protože fotografie nemá uložené informace, které by programu řekly, jak má co zvětšit, zatímco vektor ano. Jak tedy vidíte, způsob vykreslování je v obou případech úplně jiný, a z toho pramení jejich využití.
- Bitmapa
- Používá se u fotografií a komplexních obrázků
- Můžete během okamžiku dělat mnohem výraznější a detailnější změny/úpravy
- Nemůžete příliš zvětšovat bez ztráty kvality, větší soubory bývají datově velmi náročné
- Vektor
- Hodí se na použití u velkých souborů, jako třeba billboardy
- Neztrácí kvalitu, takže narozdíl od bitmapy můžete vektor libovolně zvětšovat a bude vždy vypadat stejně
- Každá část musí být vytvořena z nějakého objektu, není tedy zatím možné vektorizovat fotografie, protože je tam příliš mnoho informací

Pokud je to vhodné, obojí se při práci kombinuje
Photoshop dnes, Photoshop kdysi
Už jsme si stručně řekli jak Photoshop začínal, a pokud někoho zajímají detailnější informace, mám je tu. Formou odkazů. Photoshop je program starý přes 20 let (první skutečná verze vydána v roce 1990, předtím téměř tříletý vývoj původních vývojářů a odmítání všemi společnostmi kterým byl nabídnut), takže ani já nemám nějaký detailnější přehled, abych mohl celou historii shrnout do dvou odstavců, a nebudu plácat místo kopírováním detailnějšího vývoje programu. Pokud máte zájem si prohlédnout přehled změn, wikipedie je dobrou volbou. Jde pouze o popis nových funkcí a do roku 2003 není příliš detailní.
Podrobnější popis spolu s příběhem původních vývojářů a jak vše začalo je pro náročnější - odkazovaný článek není tak dlouhý, ale na konci odkazuje na doplňkové zdroje. A pokud by vám i to nestačilo, můžete si googlit "photoshop versions history" a prohlédnout si například změnu GUI a nových nástrojů. Pokud máte zájem si prohlížet pouze grafickou evoluci programu, je tu skvělý obsáhlý článek (takřka pouze obrázky) pro vás.
Všechny odkazy vedou na stránky v angličtině. Pokud by byl velký zájem, mohu zkusit sepsat historii Photoshopu sám, takže jestli chcete, řekněte si.

Popis seriálu, kam až dojdeme, a co všechno se naučíme
Oproti předchozímu seriálu je tento nový mnohem bohatší na informace, a nesnaží se být pouze pomůckou k učení, ale plnohodnotným logicky navazujícím výukovým prostředkem. Samostudium* je krásná věc a je možné, že jiní vám ho budou doporučovat - ale spíš než samostudiem se věci mnohem rychleji naučíte od někoho jiného, zvlášť když vám informace dobře shrne, o což se tento seriál snaží. Tím nechci samostudium zatracovat a je třeba, abyste zkoušeli, experimentovali a během celého seriálu počítám s tím, že s programem budete zkoušet pracovat. Seriál vám může práci značně ulehčit, protože jeho snahou je nahradit nudné a sterilní příručky a jít rovnou k věci, ale stále je výrazná část na vás. * Můžete zkoušet do alelůja, ale mnohem rychleji se věci naučíte, když si o nich přečtete a trochu času tomu obětujete. Pokud to nechcete dělat, tak tohle nečtěte a vyražte do boje s programem sami. Je pravděpodobné že se za nějakou dobu vrátíte, možná až vás vypískají na fóru za kladení základních dotazů.
Pokud nejste pokročilý uživatel, články čtěte tak jak na sebe navazují - jsou napsány aby šly logicky za sebou, a pozdější články často odkazují na předchozí. Tohle je aktuální seznam článků, které bude seriál obsahovat. Protože ještě nejsou napsané (pracuji za chodu, není v mých silách mít všechny napsané předem), nemohu se zaručit se zvlášť v pozdějších dílech nebudou změny, nebo zda nějaký článek nepřibude. I když je možné že se něco změní, nemělo by jít o velké změny, celý seriál mám naplánovaný nějakou dobu a určitě nebudu měnit směr o 180 stupňů.

Každý díl seriálu má na konci seznam dalších dílů, takže až bude seriál kompletní, budete moci rychle přeskakovat na další díly jak se vám bude chtít.
Videotutoriály o Photoshopu, verze pro náročnější - pokud to s učením myslíte opravdu vážně
Spolu s klasickými články bude paralelně vycházet i série videotutoriálů. Jednotlivé díly budou pravděpodobně velmi podobné psaným částem, i když je možné že pokud bude materiál na video příliš krátký, spojí se třeba 2 články v jedno video. Videa by měla vycházet s menším zpožděním za normálními články, a kromě několika úvodních ukázkových dílů (abyste si udělali představu, jak budou vypadat) bude zbytek přístupný pouze prémiovým uživatelům.

Videa budou mít několik předností - zaprvé, už jen to že jde o video. Nemusíte číst a můžete pohodlně poslouchat (každé video bude mít hlasový komentář). Ti aktivnější z vás mohou během poslechu dělat i něco dalšího, protože se nutně nemusejí koukat na monitor. Na videích uvidíte probíranou látku v reálném čase, takže se nestane že by vás nějaký postup zmátl a nevěděli jste co udělat. Navíc bude u většiny videí bonusový obsah, věci které se nedostaly do článku, případně různé bonusové tipy. Nic z toho neznamená že by články byly nekvalitní a odbyté, a pokud využijete vyhledávání, budete se moct plnně spolehnout na psaný obsah, ale pokud chcete větší pohodlí a obsah navíc, není pro vás lepší možnosti než využít videa.
Obecné otázky a problémy v Photoshopu

Při práci s programem se můžete dostat do mnoha problematických situací, které většinou mají řešení a to řešení už bylo zodpovězeno deseti osobám před vámi. Ve snaze zamezit opakovaným dotazům na stejné dotazy, zakládám ve wikipedii část Obecné otázky a problémy v Photoshopu (pokud to bude možné, přibudou i sekce pro jiné programy nebo redakční systémy), která by měla shrnovat nejčastější problémy a jejich řešení. Některé z těchto věcí mohou být zmíněny v seriálu, ale potom se týkají probíraného tématu - běžné díly seriálu tedy nikdy nebudou mít zvláštní důraz na problémy a situace, které mohou nastat, přestože minimálně nejčastější případy budou určitě zmíněny.
Pokud se však zajímáte pouze o řešení svých problémů, tento seriál pro vás nebude to pravé. Zkuste štěstí ve wikipedii a pokud nenajdete odpověď, zeptejte se na fóru. Můžete také dávat doporučení jaké problémy bychom do wiki měli přidat, ale mějte na paměti že nemusíme vyhovět žádné z žádostí, pokud je uznáme za neopodstatněné.
Tipy do začátku
Na závěr bych vám chtěl napsat pár věcí, které vás budou pravděpodobně provázet po celou dobu. Tvorbě zdar!
Dokončujte svoje práce (bavíme se o nekomerční sféře, v případě že děláte na nějaké zakázce je nepravděpodobné, že dostanete zaplaceno za nedokončenou práci). Není nic horšího než zatuhnout u jedné věci, protože nejste ani podesáté naprosto spokojeni s tím, jak to vypadá. Předělávání (a tím myslím opravdu překopávání všeho) si dobře rozmyslete, doporučuji to pouze v případě, že máte dostatek času a že se vám od začátku postupu vaše dílo nezdá, nejste s ním spokojeni atd. Pak je zřejmě něco špatně a možná bude dobré to zkusit znovu. Ale s mírou, není nic horšího než se jednou probírat svojí sbírku nedokončených výtvorů.
Pokud se vám něco nedaří a netlačí vás čas, odpočiňte si od toho. Nikdo není geniální a často se vám stane, že když od projektu na chvíli dáte ruce pryč, řešení vás potom napadne samo. Když už na něčem děláte dlouho, je tu snaha už to mít konečně za sebou, takže pokud můžete, dopřejte si oddych.
Používat cizí práce nebo výtvory je mnohdy příjemné a někdy i nezbytné, ušetříte tím práci nebo nahradíte něco, co byste sami udělali těžko nebo vůbec, ovšem respektujte původního tvůrce. Měli byste se řídit tím, že budete používat pouze věci, u kterých to autor dovolil a pokud ne, tak se ho zeptáte a na základě jeho odpovědi to buď použijete, nebo pokud nebude souhlasit, necháte to být. Tohle je slušnost a i když se vám v nekomerční sféře nemusí nic stát, porušujete využíváním věcí bez souhlasu autora zákon.
Jedna věc je používat cizí věci, druhá je naučit se je dělat sám. Pokud budete pracovat na zakázce, zjistíte že velmi málo autorů dovoluje bezplatně používat jejich věci i v komerční sféře (pochopitelně). Pokud se na tohle určitě nechystáte, tak to můžete ignorovat, ale věřte, že čím víc toho umíte, tím lépe pro vás. Spoléhat na stažené pomůcky od jiných lidí nerozšiřuje vaše tvůrcí schopnosti, zatímco pokud se budete aktivně učit, budete mnohem schopnější než jiní, kteří zakrněli. Ale připravte se na to, že budete nad svými originálními kreacemi trávit víc času než jiní, kteří si práci ulehčují. (A většinou to není špatný nápad, ale nemá se to přehánět.)
Nikdy toho nevíte dost na to, abyste se mohli přestat učit. Otřepaná pravda. Photoshop je rozlehlý a jakmile narazíte na něco, co vám tvorbu usnadní (lepší technika, jednodušší postup), používejte to. Skvělé jsou v tomto případě klávesové zkratky. Nebuďte líní a mějte chuť se učit – hodina strávená čtením a zkoušením nové techniky může bez problémů vynahradit mnohem víc času, který pak strávíte nad zastaralými a pomalejšími postupy. Čím víc toho umíte, tím rozmanitější mohou vaše práce být a můžete si dovolit přemýšlet co uděláte, namísto toho abyste byli nuceni udělat jednu věc, prostě protože umíte jen tu jednu jedinou věc.
Procházejte díla jiných autorů a inspirujte se, čím víc toho vidíte, tím lépe pro vás. Paměť funguje a určitě vás něco napadne spíš, když uvidíte 10 dobrých webových stránek, než když máte bez ničeho sami vymyslet vlastní. Mějte na paměti že inspirovat neznamená vykrádat, můžete používat věci co jste viděli u jiných, ale v rozumné míře - hlavně slepě nekopírujte, ale přemýšlejte u toho.
Při procházení cizích děl je dobré se zeptat sám sebe, jak to asi autor dělal a jak byste to udělali vy. Dokážete odpovědět na obě otázky? V tom případě skvěle, zvlášť, když půjde o nějaké kvalitní dílo. Pusťte si k tvorbě nějakou pěknou hudbu, uvolníte se a hned vám bude příjemněji. Za sebe to doporučuji, jiné lidi možná hudba rozptyluje a chtějí mít na práci spíš klid, záleží na vás.
Závěrem, nikdy nekrást cizí díla a prohlašovat je za svoje. Pokud máte problémy si uvědomit, že zneužíváte práci někoho jiného, kdo investoval svůj čas do vytvoření něčeho, co mu potom někdo jiný vezme, je zřejmě něco špatně s vaší výchovou.
Ahoj, tak jsem s velkým zájmem přečetl příspěvek a proč také ne, když photoshop používám od jeho verze 7. Nebudu skládat komplimenty - takže pouze jakási věcná poznámka. Spoustu věcí, těch kvalitních je na zahraničních sajtech a v angličtině a zvlášť mne zaujal odkaz na stránky s historií a vývojem photoshopu, takže určitě bych přivítal toto téma také zde. Díky